alla själars dag

Jag har väl aldrig någongång tidigare reflekterat så över allahelgonahelgen.
men i år känns det som en fin helg.

Idag är det alla själars dag....har aldrig hört det förrr, men tycker det låter fint....

Från skrotboken.bloggspot.com läser jag : 

"Alla själars dag infinner sig på söndagen efter allhelgona och det är en dag då vi minns och hedrar våra döda. Det är också en dag då vi ger tanke till vår egen död och det som sker efter döden, men även en dag då vi ger funderar på våra liv. Hur vi vill leva våra liv.

En dag då vi ger eftertanke till både döden, livet och smärtan i livet.
Svenska kyrkan skriver att vi denna dag talar tydligt om det svåra, sjunger om det och ber för det. Vi döljer inte vår smärta utan vi uttrycker den.

Genom att hedra de döda då vi tänder ljus ger vi också uttryck för vår sorg och saknad, något som kan hjälpa oss att bearbeta det svåra och hjälpa oss gå vidare i livet.

Döden är det enda vi kan vara säkra på i livet och istället för att fundera för mycket på det borde vi ta till minnes ett talesätt - memento vivere;
kom ihåg att leva."

Igår var jag o minsta dottern uppe hos pappa för att tillsammans med min älskade storasyster och goaste ex.svägerskan gå igenom mammas kläder och div grejer.
En stund vi bävat för.....
Men jag tycker det är sunt att pappa känner sig redo att rensa bland sakerna.
Det känns på något sätt rätt....drygt 8 månader har gått sen mamma lämnade oss, och jag tycker inte det skulle känts bra att plocka undan alla saker på en gång och inte heller känns det bra om grejerna stannar framme år efter år.
Men nu var pappa redo, och då kom den dagen då vi skulle konfronteras med alla minnesbilder.....
Alla kläder väcker oerhörda minnen....

- Åh, den här älskade mamma!
- Den här hade hon på vårt bröllop!
-Den här har hon fått av oss!
-Den här handlade hon när vi gick på stan!
 

Såg henne framför mig i olika situationer då hon hade de olika kläderna på sig....
jobbiga minnen, men också så väldigt fina - inget skrämmande på något vis!

Men mycket minnen kan jag lova - för OJ va mycket kläder mamma hade ;)

Så nog var det jobbiga timmar, men jag måste säga att vi varvade med mycket skratt också....
så funkar vi och jag tror vi kommer rätt långt på det.

Vi var nog överens efteråt att allt gått mycket bättre än vad vi trott det skulle göra .
Sen blev det ett restaurangbesök på byns lokala krog , innan vi åkte upp till kyrkogården och tände ljus för mamma ♥

Idag skulle jag gärna vara i Lingbo för minnesgudtjänst, men det får vi inte in i våra planer....
det är ju så att livet rullar på i sitt tempo vare sig det är allahelgonahelg, eller inte.
Och just idag ska vi gå på Alfon Åberg på Konserthuset med världens bästa Wilmer....barnens kusin fyllde fyra förra helgen och då gav vi honom det i present ;)

Så något kyrkobesök i Lingbo får jag inte till....men här hemma är gudtjänsten senare, så då ska jag försöka gå här istället.
Tycker i vanliga att kyrkan kan vara rätt jobbig/tråkig....men tycker i dessa sammanhang att det känns fint.


Ha en bra dag alla....vare sig om ert liv snurrar på som vanligt idag, eller om ni minns de som lämnat er lite extra   ♥







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0